Møns Bank i Rønnede fylder 5 år

Fejres med Åbent Hus onsdag den 1. maj kl. 14-16. 

Det er bestemt ikke hver dag, banker åbner nye afdelinger i Danmark. I mange år er det gået den modsatte vej, hvor især de store banker har lukket filialer - ikke mindst i yderområder. Men opskriften på en vellykket bankåbning finder man i Rønnede. 

- Møns Bank åbnede en ny filial i Rønnede i 2019, fordi man mente, at der var grundlag for en god lokalbank i et område, der var blevet ganske forladt gennem flere år, siger bankdirektør Per Sjørup Christiansen. 

- Og man må sige, at formodningen var rigtig, fortsætter han. Det er nærmest strømmet til med kunder gennem 5 år, ikke kun fra nærområdet, men også fra Haslev-Faxe kanten og helt ud mod Stevns, som måske er den eneste kommune i Danmark, der ikke har en bank. Her er vi nok det mest nærliggende bud på en bankforbindelse.

I Møns Bank ser man anderledes på de mindre samfund.

- Hele området er kendetegnet ved to meget store og en hel del mindre og mellemstore virksomheder samt veldrevne landbrug, siger Per Sjørup Christiansen. Hertil kommer stærke lokalsamfund i tilknytning til områdets provinsbyer, der også har et rigt foreningsliv og mange attraktive områder med bosætning. Selvfølgelig kan man drive bank i sådan et område!


Intet call-center

At der stadig er brug for en lokal bank med fysisk tilstedeværelse, kan filialdirektør Jan Friis Møller bekræfte.

- For de fleste er det vigtigt, at beslutninger omkring deres økonomi træffes lokalt, siger han. Det gælder både private, men i særlig grad også virksomheder, hvor lokalkendskab og hurtige beslutninger i mange sammenhænge er afgørende.

- Vi har fx ikke noget call-center, men giver kunderne mulighed for at ringe direkte til deres rådgiver, tilføjer han. Vi hører også, at ventetiden kan være en udfordring, men når det handler om livets store beslutninger som køb af hus og bil eller vigtige investeringer hos erhvervskunden, så går det ikke at vente i dagevis på blot at få en aftale om et møde. Her smider vi gerne, hvad vi har i hænderne. 

Personlig betjening i kombination med individuelle løsninger er ifølge filialdirektøren opskriften på en succes.

- En meget stor del af vores identitet i Møns Bank er, at vi har mange tilfredse kunder, som anbefaler os til venner, bekendte, familie og forretningsforbindelser. Vi er stolte af, at vi på den måde har gjort os fortjent til enhver ny kunde, siger han.

5 års dagen i Rønnede fejres med kage og kaffe til alle, der kigger forbi onsdag den 1. maj kl. 14-16. Samtidig kan man deltage i kampen om flotte præmier, fx biografbilletter, sportstasker, håndklæder, indkøbsnet m.m.